26

We gooien elk jaar 1,3 miljard ton eten weg. Zonde, toch?! Wat doe jij om te voorkomen dat voedsel in de vuilnisbak terecht komt?

Deel je beste restjestip via ‘Reacties’ onder dit bericht en maak kans op één van de KVLV-kookboeken of een handig doosje van Tupperware®. De winnaars brengen we via e-mail op de hoogte.

 

Zo red je de restjes!
  • Ga expliciet op zoek naar voeding aan ‘solden’-prijzen omdat ze gaat vervallen. Daag jezelf uit om deze producten vandaag of morgen in je maaltijd te verwerken.
  • Laat je niet verleiden tot het kopen van grote verpakkingen of promoties omdat ze goedkoper zijn als je ze toch niet op krijgt.
  • Restje over? Bedenk meteen wat je ermee gaat doen. Geen concreet plan? Stop het in de diepvriezer of maak er iemand anders blij mee en deel de maaltijd op Thuis afgehaald.
  • Over aardappelen: bewaar ze nooit samen met uien om bederf van de aardappelen te voorkomen. Leg er wel een appel bij, die zorgt ervoor dat de aardappelen minder snel gaan schieten.
  • Een dagboek bijhouden van wat je weggooit, is een ontzettende stimulans om minder eten te verspillen.

 

 

Copyright foto www.studiowauters.com 

    Posted in: Culinair, Duurzaam
     

    Reacties

    donderdag 12 maart 2015 0:29
    Al wat overblijft, geef ik weg.
    Meestal aan mijn zoon die alleen woont ...of aan een oude buurvrouw of aan mijn vriendin die alleenstaand is.
    Ze koken niet elke dag en zijn blij met kleine porties.

    Het is de kunst om niet teveel eten te kopen, enkel wat je nodig hebt voor een paar dagen.
    Zo is het altijd VERS.
    Beter eens meer te voet naar de winkel gaan, kleine hoeveelheden meebrengen en ondertussen maak je er een wandeling van en het is nog goed voor het sociaal contact en het milieu.
    # judy
    dinsdag 29 juli 2014 19:42
    Als de pijpajuin op is, dan steek je het laatste stukje wortel één dag in een glaasje met water, en plant je het vervolgens in een beetje potgrond. Na drie dagen heb je een nieuwe pijpajuin!
    maandag 7 april 2014 1:27
    Ik koop bij AVA kleine doorschijnende potjes met bijpassende dekseltjes van 100 stuks.
    Ze worden gebruikt om allerlei restjes in te vriezen, bv. rijst, knolselder, prei, selder, kruiden enz.
    Handig,Je ziet altijd wat er in is.
    Maak ik dan kervelsoep dan gaat er een potje rijst bij, de knolselder gaat in de spaghetti of lasagnesaus, selder en prei in de soep enz.
    Ik maak ook geregeld frambozen coulis die ik dan direct verdeel in de potjes en als we dan zin hebben in een ijsje met vers fruit heb ik altijd coulis in voorraad.
    Ik gebruik ze ook om chocomousse en tiramisu of een ander dessert in te doen, handig en proper om mee te geven met de kinderen.
    Ik maak op voorhand een hoeveelheid zigeunersaus van Jeroen Meus, doe ze in potjes in de diepvries en gebruik ze wanneer we er zin in hebben. Echt een aanrader, je kan ze ook meerdere malen afwassen en hergebruiken.
    # Inge De Coene
    donderdag 3 april 2014 23:15
    Ik plan mijn aankopen zorgvuldig. Een overschotje probeer ik te verwerken in een ander gerecht of gaat richting diepvries. Eten dat me niet aanstaat en dat niet meteen slecht wordt gaat gratis richting een goed doel (vb mensen in nood op facebook).
    # luyten lydia
    dinsdag 25 maart 2014 2:16
    Er worden al veel restjes opgemaakt. Maar ik spreek eigenlijk niet over resten, maar ingredienten. En ben een favoriet voorstander van Lintkoken. Het ingrediënt dat je over houdt is de basis of garnituur of extra-garnituur voor een van de bereidingen van de volgende dag. Ik gooi heel zelden iets weg en ben pleitbezorger in mijn omgeving om dit ook niet te doen. Overschotten bij familiefeesten, jeugdverenigingen hun weekends en evenementen, feestjes met collega's,... in handzame porties verdelen helpt( plastieke zakken aan de rol, lege potten bij de hand houden ...) om te beletten dat het de vuilbak ingaat. Het is zonde van de productie van het voedsel,het transport, de aanschaf, het transport naar huis, het klaarmaken: de tijd en de inspanning.. Misschien als iedereen beseft wat een kostelijke voedingsstoffen men heeft dat er wat zorgzamer mee omgesprongen wordt. Aan iedereen veel deugd gewenst met het creatieve en vaak verrassende lintkoken.
    # Magd
    maandag 17 maart 2014 21:31
    Wij plannen vooraf wat we die week gaan eten en houden rekening met seizoensgebonden groenten. Broccoli, courgetten, prei en selder worden in de zomer geoogst en in de diepvries gestoken = lekkere verse soep het hele jaar door.
    Overschot van brood (boterhammen) worden in een pannekoekenbeslag gedoopt en gebakken in de pan, superlekker met confituur of suiker.
    Overschot van broodjes of stokbrood worden besmeerd met pesto en een lapje raclettekaas en even onder de grill gelegd = ideaal voorgerechtje of tussendoortje om 16 u.
    # wendy
    zondag 16 maart 2014 5:17
    Restjes groenten steken we vaak in de diepvries. Echter, soms puilt het aantal bewaardozen met restjes uit, dat we er eens iets mee moeten doen. Maar wat?
    Soep is altijd mijn favoriet, ik doe diverse restjes van groenten bij. Ik denk altijd dat mijn soep niet lekker zal zijn met die diverse groenten (gaande van witte kool tot brocolli, van paprika tot raapjes,...), maar integendeel: altijd lekkere soep, met boordevol vitaminetjes! Fascinerend hoe lekker het is!


    Als we veel restjes in onze koelkast hebben, dan maken we er vaak een pastasalade of rijstsalade van! Altijd lekker!




    # ERNA
    donderdag 13 maart 2014 23:23
    Geraakt het doosje plattekaas, kruidenkaas e.d. niet op tijd opgebruikt? Voeg het bij de doorgedane soep en mix nog even. Het resultaat is een romige lekkere soep.
    # Annemie
    dinsdag 11 maart 2014 1:26
    Met restjes van groenten, wat havermoutvlokken of eventueel een restje rijst, (volkoren)bloem, geklutste eieren en wat gemalen kaas, maak je de heerlijkste 'veggieburgers'! Alles in een kom mengen, wat laten opstijven in de koelkast, hamburgers vormen met de hand en bakken in wat olijfolie.
    Lekkerrrr...
    maandag 10 maart 2014 5:24
    Het groen van de prei houden we voor de soep en het wit gebruiken we voor prei met bechamelsaus.
    Overschot van de wortelen, kolen enz. kan de volgende dag gebruikt worden voor stoemp of puree en deze kan eventueel tussen een boterham warm gedaan worden en is eveneens smakelijk.

    # Petra
    zondag 9 maart 2014 2:33
    Met resten van groenten kan je soep maken. Het leuke is dat je van alle groentesoorten soep kunt maken.Zelfs van sla. Soep is een goede manier om ingevroren groenteresten te gebruiken. Voeg bouillon toe en laat 15 minuten zachtjes koken. Breng de soep dan op smaak met peper, zout en specerijen naar keuze. Wil je de soep meer gebonden, laat dan 1 of 2 aardappels meekoken, restjes vanuit de diepvries en mix de bereiding op het einde. Op het einde kun je nog vers gehakte tuinkruiden toevoegen. Nog een tip: in soep kan je ook een rest gebraad, kip, kalkoen of gekookte vis verwerken. Snijd deze rest in blokjes, voeg ze op het einde van de bereiding bij de soep en laat nog 1 minuutje mee opwarmen. Je hebt meteen een gezonde en lekkere maaltijdsoep.
    # sabine gabriels
    zaterdag 8 maart 2014 6:55
    restjes zijn voor onze huisdieren
    # Liliane
    zaterdag 8 maart 2014 5:02
    Overschot van rijst
    1) Kan verwerkt worden in een salade met tonijn, groenten (blik of restje), opgelegde uitjes of augurken in kleine blokjes en met vinaigrette. Hierdoor kan je ook een deel van de olie van het blikje tonijn gebruiken. Ook lekker als lunchpakket of picknick.
    2) Of je kan er gebakken rijst meemaken: spek en een uitje fruiten, wat groenten erbij, indien uit de diepvries erbij fruiten, anders een blikje op het laatste erbij voegen. Wat soyasaus en kruiden en dan mag de rijst erbij. Alles goed roerbakken.

    Restjes vlees:
    1) In kleine stukjes in diepvries totdat je genoeg hebt om een rijstschotel te maken. Best de soorten wat bij elkaar houden. Hierbij kan je ook de restjes groenten in kwijt.
    2) Men kan het ook malen en er een bolognaisesaus van maken.
    3) In stukjes voor een slaatje met coctail/mayonaise en een hard gekookt eitje. Lekker op de boterham of op een slaatje.

    Restjes saus kunnen even de vriezer in tot je op een ander ogenblik te kort komt of kunnen verwerkt worden in een andere saus, bvb vleessaus kan je perfekt in een tomatensaus verwerken.
    # Rosette
    zaterdag 8 maart 2014 1:38
    wij gooien niets in de vuilbak restjes zijn voor de hond en de kippen
    # Stef De Couck
    donderdag 6 maart 2014 3:05
    Als ik restjes heb van groenten, aardappel of pasta (zonder saus) maak ik er de volgende dag een omelet van. Ik bak de restje in de pan, de eieren erover en je hebt een heerlijke omelet. Serveer met stokbrood en smullen maar!
    # Thans Louisa
    donderdag 6 maart 2014 2:17
    Restjes verwerken:
    Tip 1: het kookvocht van bereide kip opvangen in een doosje, invriezen en later toevoegen aan de soep..DE SOEP WORDT LEKKERDER.
    Tip 2: restjes van groenten in een pan met gesneden ajuin, olijfolie, enz.. stoven, wat kruiden. Een tomaat in stukjes meestoven en zelfs een omelet van ei in stukjes gesneden ook toevoegen. Lekker!
    # marleen vanlancker
    woensdag 5 maart 2014 4:56
    Overschot van verse groenten (wortelen, sla, paprika, enz..) verpak ik in wat krantenpapier of keukenpapier en daarna nog in een plastiekzak. Zo gaat dit de koelkast in en blijven deze groenten héééééél lang knapperig vers!
    # barbara
    woensdag 5 maart 2014 4:12
    een beetje minder angstig omgaan met de vervaldatum. De producenten moeten een vervaldatum op hun product zetten, maar dat betekent heus niet dat het product op die dag moet weggegooid worden.

    gewoon gezond verstand gebruiken op dat gebied, als het er goed uitziet en nog goed ruikt, is het zeker nog eetbaar.
    # Sylvie
    woensdag 5 maart 2014 1:51
    Restjes kip en rijst verwerk ik de volgend dag met wokgroentjes, gember, knoflook en een beetje soja saus in een heerlijke wok-schotel. Eerst groentjes stoven en op het laatste de rijst en het vlees aan toevoegen. Soja-scheuten, gemalen kaas, knolselder en paprika's (in blokjes gesneden) verdwijnen bij mij meestal direct in de diepvriezer.
    # Katleen Van Landschoot
    maandag 3 maart 2014 22:13
    Mijn tien tips:

    1. Vraag bij de slagerij benen voor de hond. Dikwijls is er nog vlees genoeg aan om er een lekkere bouillon van te trekken. De hond kan daarna de beentjes afknagen.

    2. Als ik op restaurant ga, vraag ik achteraf een ‘doggy bag’. Zo help ik ook daar restjes beperken.

    3. Als ik ga shoppen neem ik een mandje. Zo kan ik minder meenemen.

    4. Thuis probeer ik goed te sorteren en mijn frigo regelmatig leeg te maken.

    5. Ik ben een fan van Tupperware- en doorzichtige dozen. Zo zie ik wat ik heb. Producten bewaren ook langer dan in een voorverpakte verpakking vind ik.

    6. De kinderen krijgen dit jaar twee kippen van de paasklok. Dat is twee keer afval verminderen: dit jaar geen overbodig speelgoed en verpakkingsmateriaal en onze twee kippen zullen zich tegoeddoen aan onze restjes.

    7. Ook tof voor de kinderen: een kruidentuintje aanleggen. Dat is niet zoveel werk en het kan ook in potten voor mensen die niet veel plaats hebben. Het is bij ons begonnen met een afgesneden bieslookplantje in volle grond te planten en met waterkers en radijsjes kweken op het aanrecht.

    8. Broodrestjes worden hier regelmatig tot toast omgevormd. Restjes tortilla of pitabrood worden dan weer lekkere chips. Oudbakken of slapgeworden koekjes kunnen wel nog dienst doen als koekjesbodem voor een bavarois of ik maak er een ‘koekjespudding’ (in plaats van broodpudding) van. Ieders favoriet hier!

    9. Bananen met een bruine schil belanden in een smoothie.

    10. ’s Zomers maak ik regelmatig aardappelsalade van aardappelen die over waren. Met een limoenvinaigrette erbij (ook al van restjes) is dat heel lekker. Mijn receptje: ¼ kop limoensap, versgemalen peper (ruim, mag een volle eetlepel zijn), 2 fijngeplette teentjes look, ¾ kop olijfolie, zout (naar smaak). Meng het limoensap met de peper en look. Voeg er geleidelijk de olijfolie aan toe. Werk af met zout.
    # Sabine
    maandag 3 maart 2014 5:49
    Ook ik vind het het verschrikkelijk dat er zoveel aan eten wordt weggegooid!!! Ik ben kraamverzorgende in de thuiszorg en kom bij heel wat jonge gezinnen waar ik mag koken. Vanuit mijn overtuiging dat je beter niets weg gooit probeer ik schotels te maken om alles wat er gekocht werd te verbruiken, ovenschotels is dan een zeer welkom idee. Het kan allemaal ingevroren worden voor momenten als het jonge koppel weinig tijd heeft om zelf te koken.
    Bij ons thuis houden we nu en dan ook restjesdag, daar wordt om gestreden!
    We hebben 2 kippen en 1 konijn en die houden van een minirestje als dat moet, maar liefst verwerk ik de restjes zelf.
    Bij boodschappen doen denk ik ook altijd bewust na voor welke dagen ik welke ingrediënten ga kopen.
    En dan zou ik nog iets willen zeggen over zuivel, Yoghurt belandt bij ons NOOIT in de vuilnisbak, ook al is die over datum (geleerd van Jeroen Meus): ruik eraan, proef en staat het potje niet bol: is nog ok! Je gaat er heus niet van dood!
    Ik heb aan mijn kinderen ook geleerd: eten weggooien, dat doe je niet, alles heeft een bestemming!
    Wetende dat er zoveel armoede heerst in onze wereld...
    # Vanpoucke Mary
    maandag 3 maart 2014 2:28
    Als de kinderen nog thuis waren hadden we ook restjesdag, dat improviseren was voor iedereen een prettige verrassing. Nu we nog met z'n tweetjes zijn letten we gewoon op niet teveel te kopen. We maken de menu voor een hele week op en kopen enkel de hoeveelheid die we nodig hebben. Als je naar de beenhouwer, de bakker en de groenteboer gaat in het dorp, wordt afgewogen wat je nodig hebt, en koop je geen te grote voorverpakte pakken. Als het toch eens gebeurt dat ik overschotjes heb, Google ik de ingrediënten die ik zou willen verwerken, en ja, daar is het verrassingseffect terug.
    # Sofie
    zondag 2 maart 2014 20:28
    Als je bokaal opgelegde augurken of zilveruitjes leeg is en er rest enkel de zoet-zure azijn? Rasp een witte kool en dompel deze erin onder, wacht enkele dagen en je hebt heerlijke opgelegde witte kool voor bij slaatjes, kebab etc... of als bijgerecht bij pizza, quiche, ...

    De resterende olie van zongedroogde tomaten is dan weer heerlijk om je groentjes in de stoven of als start voor bolognaise en aanverwante sausen.
    # anette sergoyne
    zondag 2 maart 2014 19:35
    De restjes die geven we aan de katten, die beestjes zijn er ons dankbaar voor. De groenten voor de soep of een wok. Het fruit voor een lekkere fruitsalade met een bolletje ijs. Brood voor chapelure te maken of broodbodding. En de rest die kan ingevroren worden in de diepvries.
    # Annette
    zondag 2 maart 2014 18:57
    Geweldig, zoveel nuttige tips al, zelf ben ik ook geen weggooier, ik vind het zonde en ook ecologisch onverantwoord.
    Vooraleer ik de afval van onze bio-groenten naar de kippen breng, trek ik er eerst bouillon van, zelfs van de uienschillen, dit geeft een pittig smaakje. Let wel: enkel onbespoten groenten!
    Ook een goede tip: met overschot van groenten kan je ook saus maken, bijv overschot knolselder, pastinaak, wortel,..water bijdoen en mixen, eventueel wat (soja)room en dan met pasta of aardappelen en vlees.
    # Jolien
    zondag 2 maart 2014 9:10
    Ik maak met de restjes die ik vind in de koelkast vaak iets 'zelf gecreëerd'.
    Met een beetje fantasie kan je vaak wel lekkere dingen maken.
    Dan kijk ik wat er overschot is of wat moet worden opgebruikt en zoek ik iets lekkers om met die dingen te maken.
    Zo verschiet je soms zelf wat voor lekkers er uit kan komen.

    Met overschot van groenten en vlees een lekkere hutsepot maken.
    Oud brood wordt broodpudding
    Meng yoghurtjes die bijna over datum zijn onder een lekkere fruitsla. Dan zijn deze ook weer verwerkt.
    Overgebleven groenten kan je ook steeds verwerken in een quiche of in soep.
    Restjes van onbereisde groenten en overschot van spaghetti een lekker pastasalade.
    Natuurlijk zo veel mogelijk proberen invriezen, dan vermijd je ook al onnodig voedsel weg te gooien.

    Creatief zijn in de keuken is goed voor de restjes maar zeker ook leuk.
    # Pascale
    zondag 2 maart 2014 4:18
    Wat zijn restjes? Wanneer heb ik er? Quiche staat regelmatig op het menu maar vooral twee kotstudenten die maar wat graag moeders keuken mee krijgen, zorgen ervoor dat de buurkatten enkel nog beentjes te peuzelen krijgen.
    # Katrien Muyshondt
    zaterdag 1 maart 2014 2:38
    Leve het boodschappenlijstje. Je koopt enkel wat je echt nodig hebt om je weekmenu klaar te maken.
    Met oud brood maak ik broodpudding. Tijden het brood snijden met de snijmachine (zelfgebakken brood) vang ik de kruimels op en vries ik in en gebruik die als 'chapelure' voor frikandon.
    En ook niet te snel naar de winkel gaan. Eerst kijken wat je nog hebt en wat je daar mee kan klaar maken. Met een beetje 'discipline' worden de groenten gebruikt en kunnen ze niet bederven in je frigo en bespaar je ook op je budget.
    # Marieke Geeroms
    zaterdag 1 maart 2014 0:50
    We hebben enkele kippen en een grote tuin. Wat we teveel hebben, geven we weg aan vrienden. Echte scharreleieren, gezonde groenten en fruit kan iedereen gebruiken! Hiervoor spreek ik mijn geburen of familie aan. Een groot bord voor het raam vertelt wat er te krijgen is ! De diepvriezer wordt ook gebruikt. Hiermee kan je de jongeren die alleen wonen een groot plezier doen. Keukenresten gaan naar de kippen of de hond.
    Belangrijk is dat je voor je gaat winkelen een boodschappenlijstje (ligt binnen handbereik en wordt regelmatig aangevuld) maakt, de reclameblaadjes nakijkt en de frigo controleert. Ook is het interessant om de kookboek te raadplegen om de menus van deze week samen te stellen. Momenteel (reeds 2 maanden op pensioen)heb ik hier allemaal tijd voor ! Wij proberen zo weinig mogelijk afval te produceren. Dit hebben we vooral van onze ouders geleerd, zij hadden de oorlog meegemaakt ! Iets weggooien kon dus niet!
    # Jeroen
    zaterdag 1 maart 2014 0:26
    Eénmaal om de twee weken maken wij 'RUF'. Het is bij ons de gewoonte om sommige gerechten te benoemen met afkortingen. Het gerecht 'worst, appelmoes en patatjes' noemen wij 'WAP'. RUF staat voor 'restjes uit de frigo'. We nemen alle restjes en proberen met de restjes een uniek gerecht te maken. We combineren dit ook met restjes uit onze diepvries.
    Dit is meestal vlees of vis waarvan er nog één stuk in de diepvries zit.
    Een mogelijke combinatie kan het volgende zijn: de helft van een savooikool, restjes boontjes, een wortel, een witloof, aardappelen en gecombineerd met een kotelet in stukjes gesneden. Hebben we onvoldoende vlees, dan voegen wij nog een doosjes weense worstjes bij. Meestal is dit een heel lekker gerecht.
    # Helen
    vrijdag 28 februari 2014 6:16
    Hallo,
    Van oud brood maak ik chapelure (veel lekkerder dan uit de winkel) en restjes eten zoals aardappel, groenten en eventueel vlees gaan bij mij in de pan met een roereitje en eventueel Italiaanse kruiden erover.
    Overschotje spaghetti of vol-au-vent op een toastje met wat kaas erover en even in de oven. Overschotjes van vlees maak ik vaak een vleessalade van voor op de boterham. Bij ons gaat een restje nooit verloren.
    vrijdag 28 februari 2014 5:38
    KVLV geeft kookworkshops, een thema 'picknick', ideaal voor restverwerking.
    Allerhande kleine overschotjes maken één lekker gerecht. Je staat verbaast wat bij elkaar past. Verrassende combinatie. Je zou restjes opsparen om het te kunnen maken.
    # Anne
    vrijdag 28 februari 2014 4:54
    Tegen het einde van de week heb ik wel resten van groenten in de ijskast (wortelen, chinese kool, paprika,...) Ik maak hiermee een lekker stoofpotje in de tajine met gehakt of kip. Alle groentjes aanstoven met ui, look en alle zuiderse kruiden samen met het vlees. Een scheutje witte wijn en lekkere kippenbouillon. Alles op een zacht vuurtje laten stoven en op het einde pasta of noedeltjes toevoegen. Eventueel een restje room, sojaroom of kokosmelk. Soms doe ik er ook rest van aardappelen in. Het resultaat is super lekker en niet heel veel werk.
    # Erna Moens
    vrijdag 28 februari 2014 4:39
    Alle beenderen vries ik in tot ik een bouillon trek.
    Groen van prei en selder dat men meestal weggooit kook ik mee in de beenderbouillons.
    Alle 'rode' restjes gaan in rode soep, alle 'groene' gaan in groene soep.
    Eiwit vries ik in en roer ze later in mijn Chinese soepen. Je weet wel die witte stipjes in Chinese soepen.
    Aardappelen weeg ik af voor ons twee, blijft er toch over dan vries ik ze in tot de dag dat ik puree of stoemp maak, of bind er de soep mee.
    Rest Provençaalse saus? 's Anderendaags bouillon bijvoegen voor lekker soepje.
    Het malse hart van bloemkool raspen en mengen met mayonaise. Lekker slaatje!
    Wanneer een blik kokosmelk te veel is, vries je de rest in.


    # Els
    vrijdag 28 februari 2014 4:38
    Zaterdagse gehaktballen:
    Ik doe alle restjes charcuterie en kaas in de cutter, en dit mengsel prak ik bij gehakt. Bijkruiden naar behoefte - het spreekt voor zich dat dit minder of meer nodig is naarmate ik er salami of enkel hesp in verwerk. Daarna vorm ik er hamburgers of gehaktballen van en bak zoals gewoonlijk.
    Zo wordt alles tot het laatste sneetje gebruikt, vooraleer ik ga winkelen.
    # Isabel Claeys
    vrijdag 28 februari 2014 4:34
    Ik composteer wat mogelijk is en de rest gaat naar de kippen. Dan heb ik lekkere eitjes die we dan zelf opeten. De compost gooi ik rond mijn appelbomen en druivelaar. Dan is die oogst ook beter. Zo gaat de cirkel rond.
    # marleen van de walle
    vrijdag 28 februari 2014 3:24
    Gebruik een schriftje waarin je elke dag noteert wat je 's middags eet, dat heeft twee voordelen, je past je weekmenu een beetje aan aan de benodigdheden. Resten van de hele week verwerk je de volgende dag. En een tweede voordeel, als je eens niet weet wat je wil klaarmaken, kijk dan terug, want zomaar iets halen is altijd duurder.
    Het kookvocht van mosselen in de diepvries en een vissaus kost je niets. Veel bakkers verkopen rozijnenbrood en koekebrood op maandag aan de halve prijs, uit de diepvries is dit brood heel lekker.
    Winkel nooit als je honger hebt.
    # Ludwine
    vrijdag 28 februari 2014 2:42
    Restjes van vlees kunnen altijd terug verwerkt worden. We snijden of malen het vlees in kleine stukjes en maken een behamelsausje. We mengen alles en kruiden met peper, zout en muskaatnoot. We brengen dit in een vuurvaste schotel en bestrooien dit met paneermeel. Na enkele minuten in de oven onder de grill is dit lekker bij puree en groenten.
    # Begga
    vrijdag 28 februari 2014 1:23
    EEN GESCHENK UIT DE HEMEL
    Op mijn werk waren we 's middags onverwachts samen gaan eten. Mijn keurig klaargemaakte boterhammetjes waren dus voor de ..... Nee, hoor !
    Toen ik met de wagen huiswaarts reed, stond er plots een bedelaar aan het rode licht. Zou ik het durven ?
    En ja, terwijl ik doorreed zag ik hoe hij het pakje openmaakte en mij dankbaar nawuifde. Het gaf me zodanig voldoening dat ik hem de dagen nadien beloonde met snoep, fruit, een drankje... Het werd een echt ritueel om nooit meer met lege handen naar Brussel te vertrekken.
    # Denise
    vrijdag 28 februari 2014 1:22
    Dag,
    Op het einde van de week verwerk ik mijn restjes groenten altijd in een maaltijdsoep. Ik snij ze in blokjes of grove stukken die ik daarna pureer. Heb ik nog een restje kip over dat gaat er ook bij, van de rest brood maak ik croutons. Zo hebben wij een lekkere maaltijdsoep.
    Heerlijk met z'n allen genieten van zo een heerlijke maaltijdsoep, die ik mijn soep 'maison' noem.
    # Renilde Postelmans
    vrijdag 28 februari 2014 0:20
    Met oud brood kan je verloren brood maken. Een lekker vieruurtje of broodmaal.
    # Renilde Postelmans
    vrijdag 28 februari 2014 0:19
    Met restjes groenten kan je een lekkere groentenomelet maken. Eitjes klutsen zoals voor omelet. Groentjes even in de pan opbakken. Eimengsel erover en je hebt een heerlijk avondmaal.
    # Linda
    vrijdag 28 februari 2014 0:02
    Mijn buurvrouw is weduwe en heeft een hekel aan koken, de overschot gaat vaak naar haar. De dochter komt af en toe ingevroren potjes uit de diepvriezer ophalen.
    Een rode kool, een witte kool, ed zijn te veel om een keer te worden opgegeten. De klaargemaakte groenten worden dan ingevroren en af en toe las ik een maaltijd in waar ik de restjes opgebruik.
    Het te veel aan prei, wortel, selder, paprika ed worden ingevroren voor later gebruik in soep of ovengeschotel.
    Restanten van mierikswortel bewaar ik tot twee maand in de frigo.
    Tuinkruiden worden gehakt en in gevroren of gedroogd.
    Walnoten worden gepeld en gedroogd en in een bokaal bewaard of er wordt notenjenever van gemaakt.
    Overschot van deeg wordt in folie ingevroren.
    Van overschot van brood maak ik een broodpudding.
    # Denijs Carin
    donderdag 27 februari 2014 23:00
    Restjes uit frigo verwerk ik tot een lekkere pizza. Ik koop een kant en klare bodem, leg deze op een bakplaat van de oven. Je smeert het deeg in met restjes van je spaghettisaus evt. bijgevuld met tomatenpuree of barbecuesaus of ketchup, bij kruiden met Provence kruiden en dan je restjes uit frigo leggen in repen van n 10 cm vb. reep met salami, rij hesp of spek, rij kaasrestjes en dan afwerken met champignons of gruyèrekaas.

    Restjes van fruit in blokjes invriezen en 's zomers gebruiken als ijsblokje in de sangria of andere aperitief.

    Citroenen in z'n geheel invriezen om de schil te gebruiken als citroengeste of voor citroensap of in schijfje voor in de aperitief als ijsblokje
    # Greet
    donderdag 27 februari 2014 22:02
    Jawel! Of de restjes groenten gaan mee in de volgende soep. Of ze worden verwerkt in een wokschotel. Het fruit gaat vaak in ontbijtmuffins.
    En gaat het om voedsel dat al klaar is, dan gaat het ofwel in de diepvries, voor wanneer er eens iemand alleen thuis eet, of we houden eens 'restjesdag' met het eten uit de diepvries. Tenslotte is dat wel eens tof als je keuze hebt uit allemaal gerechtjes EN dat je als mama een keertje niet hoeft te koken!
    En verder... legde ik een kleine 'restjesdatabank' aan. Als ik dus in de frigo duik en merk dat er nog een aantal groenten van de winkeluitstap zijn blijven liggen, typ ik die in en krijg ik enkele suggestiegerechten.
    donderdag 27 februari 2014 21:52
    Toen ik voor het eerst voor mezelf moest zorgen, keek ik niet zo nauw. Wekelijks gooide ik massa's eten weg omdat het er niet zo fris meer uitzag. Ondertussen heb ik toch al wat bijgeleerd. We maken een lijstje voor de boodschappen, vriezen restjes in voor later en ik begon een blog over tijd winnen, organiseren en geld besparen. Ik ga dan ook actief op zoek naar tips en tricks om restjes te verwerken. Heel wat dingen zoals gember en rode pepertjes, kan je gewoon invriezen. Vetresten in je braadpan kan je bewaren en geven pasta's en sauzen extra smaak. Ook je kruiden in de zomer kan je invriezen of drogen. Zo heb je er nog een heel jaar plezier aan.

    Neem eens een kijkje op missfabuleus.blogspot.com en je vindt er zeker ook nog enkele leuke tips om je leven te vereenvoudigen!
    # moniek
    donderdag 27 februari 2014 21:07
    Ik zou het zonde vinden fruit- of groenteresten uit mijn ecologische tuin weg te gooien. Ik heb al heel wat dingen gelezen die ik ook doe. Hieraan wil ik er nog een paar toevoegen. Bio-appels kan je met de schil in schijven bakken om bij brood of aardappelen te eten. Lekker met een stukje beuling. Van noten maak ik zelf lekkere notenpasta. Ik maal ze met een oude elektrische koffiemolen en voeg een beetje hazelnootolie toe. Voor de kippen kook ik prei- en selderafval, aardappel- en harde pompoenschillen en wortelloof omdat ze dat rauw niet opeten, maar gekookt lekker vinden. Zelf pesto maken met de overschot van basilicum, pijnboompitten, kaas en wat olijfolie is ook een aanrader.
    # Mark G.
    donderdag 27 februari 2014 21:05
    Overrijp fruit gebruiken in smoothies en milkshakes.
    Groenten die niet vers meer zijn verwerken in soep.
    # suzanne
    donderdag 27 februari 2014 21:00
    Wij hebben thuis een goede 'afvalbak'. Wanneer ik teveel gekookt heb, gaat de overschot in een doosje en maak ik er mijn vader mee blij.
    Hij is telkens supercontent met zijn 'gratis' maaltijd en ik moet mij niet schuldig voelen.
    De kleinere restjes, bv van aardappelen, vries ik in en gebruik ze achteraf als bindmiddel voor mijn soep.
    Oud brood vries ik in en gebruik ik om er wentelteefjes, eierkoek of broodpudding van te maken.
    In de winter maak ik er de vogeltjes mee blij.
    Ook leuk om er broodkorstjes van te maken of paneermeel.
    En van fruit dat niet meer mooi is, maak ik moes, confituur of een crumble.
    En zelfs mijn kleinkinderen vragen al naar gebakken appeltjes met kaneel.
    # Machteld
    donderdag 27 februari 2014 20:54
    Een lade in de diepvries voor restjes. Brood, kaas, vlees, kruiden, soep, vis, groenten eindelijk van alles in de lade en dan maak je een broodschotel met brood uit de diepvries en kan je kaas of ... bijkopen. Een warm buffet maken van restjes en als ik eens een dagje boodschappen doe met mijn dochter dan zijn er ook restjes voor mijn man alleen nog in de oven en mijn man heeft een maaltijd. Nu is mijn lade leeg. Gisteren aten we pistolets in sneetjes en kruiden uit de diepvries en ik kocht boerenhesp, kaas en 2 geklopte eieren in melk, alles 20 min. in de oven. Lekker!
    # anne
    donderdag 27 februari 2014 19:58
    Restjes gaan steevast naar de kinderen die er steeds zeer blij mee zijn. Verder hebben we nog kippen die afval van groenten opeten.
    # Wim
    donderdag 27 februari 2014 19:57
    Van koekjes die al iets te lang in de kast hebben gelegen maak ik een koekjesbodem voor een kaastaart, jammie
    # Griet De Schepper
    donderdag 27 februari 2014 19:55
    Zelden heb je het sap van een volledig citroen nodig. Ik doe het citroensap dan steeds in een zakje om ijsblokjes van te maken, heel handig.
    # Hilde Heynickx
    donderdag 27 februari 2014 19:52
    Oude, wat hard geworden sandwiches zijn een (ietwat zoete) manier om je soep te binden. Vooral in paprikasoep is het heerlijk, samen met een restje kruidenkaas.
    Uiteraard enkel bij een soep die je na het koken mixt, want anders ziet het er niet echt smakelijk uit ;).
    # Evi
    donderdag 27 februari 2014 19:42
    Onze hond en kippen zijn niet kieskeurig :). Met lekkere restjes leren we onze hond truckjes aan. Wat nog overblijft krijgen de kippetjes.
    # Elke
    donderdag 27 februari 2014 19:21
    Als je een restje koekjesmeel overhebt van je kindje (voor in de fruitpap), dan kan je dit ook gebruiken als bodem voor een rijsttaart, ipv verkruimelde petit-beurre.
    # Begga Janssens
    donderdag 27 februari 2014 19:04
    Verras je kinderen en jezelf op vrijdag - restjesdag: een pitta-of durumbroodje met restjes vlees en koude groentjes voor in de brooddoos, om 4 uur een deugddoende milkshake van bananen of kiwi, 's avonds een heerlijke ovenschotel met groentenrestjes en gehakt of een maaltijdsoep of wat dacht je van een overheerlijke pizza met restjes fijnkost en kaas, en in de zetel voor TV een fruitsalade met yoghurt of roomijs ,..
    # Els
    donderdag 27 februari 2014 18:35
    Ik probeerde het zelf nog nooit maar ben het zeker wel van plan. Ik zag de tip eens in een Brits televisieprogramma: een potje pesto gebruik je als vrijgezel zelden volledig. Verdeel daarom de overschot over een doosje om ijsblokjes in te maken en vries zo in. Telkens je wat pesto nodig hebt, haal je een blokje uit. Super toch?
    # Hilde Draelants
    donderdag 27 februari 2014 18:29
    Een bijna lege chocopot vullen met wat melk, goed schudden, eventueel even in de microgolf, en je hebt lekkere chocomelk, én een uitgeschraapte pot. Alle restjes choco op !
    # Ann
    donderdag 27 februari 2014 18:02
    Van oud brood maak ik een eigen versie van pizza: smeer het in met tomatenpuree, sprenkel er wat olijfolie op en voeg toe wat je op pizza zou toevoegen, dan de oven in. De kinderen staan erop te wachten! Ook lekker met witloof schilfers.
    donderdag 27 februari 2014 17:54
    Indien u het eiwit niet gebruikt, steekt die in de diepvries tot u er een viertal hebt en maak er chocomousse van. Lekker!
    # Joseline
    donderdag 27 februari 2014 17:30
    Met een pizza en een wok gebruik ik al mijn restjes, als ik een sneetje brood over heb, doe ik het in de soep of stoofpotjes. Als ik aardappelen over heb, koop ik in de Aldi een mosselsausje om eronder te mengen, als ik peterselie over heb gaat het in de vriezer, of snipper ik het in de mayonaise, of op het einde in de soep.
    # Liesbet
    donderdag 27 februari 2014 17:17
    Ik ben juist gaan samenwonen en maak meestal te weinig eten klaar.
    Wij eten in de week 1 keer croque en de overschot neem ik telkens mee 's middags naar mijn werk.
    Als ik eten over heb van de dag ervoor, neemt mijn vriend dit altijd mee naar zijn werk. Ik heb een handig tupperware doosje dat zo in de microgolf kan.
    Nog een tip voor als je gekookte aardappelen over hebt: snij ze in schijfjes in een pan, wat spekjes bij en enkele eieren erop en je hebt een goede maaltijd.
    # Liliane Gielen
    donderdag 27 februari 2014 17:09
    Als ik verse kruiden in een potje koop, zoals basilicum en peterselie vries ik een deel daarvan direct in: Wassen, goed drogen en dan stop ik ze in een "Frosty" kruidenmolentje en zo de vriezer in; Zo heb ik wanneer ik dat wens verse (vries)kruiden op voorraad - in een handomdraai - zo over het gerecht... en er gaat niks meer verloren. Zuinig, handig en vol aroma. De aankoop van het molentje heb je zo snel teruggewonnen!
    # Gerty
    donderdag 27 februari 2014 17:05
    Tegen het einde van de werkweek wordt alles opgewerkt. Zaterdag is het immers steeds aankoopdag met verse producten van de markt en supermarkt.
    Restjes groenten > in een quiche of een pasta verwerken.
    Restjes brood > broodpudding.
    Overschot van fruit/yochurt > fruitsla of smoothie.
    Oude aardappelen > verse kroketten maken is een feestfestijn en je kunt ze in kleine porties invriezen.
    # Denise
    donderdag 27 februari 2014 16:55
    Ik woon in een grootstad waar ik mijn teveel aan groenten of andere etenswaren (ik krijg veel groenten, fruit en eieren van mijn ouders die een grote moestuin hebben op het platteland) geef aan een centrum tegen armoedebestrijding . Zo gooi ik praktisch niks weg en help ik er andere mensen mee, die mij daar zeer dankbaar om zijn.
    # Myriam
    donderdag 27 februari 2014 16:49
    Ik heb altijd bladerdeeg en eieren in huis zodat ik een quiche kan maken. Overschotjes van groenten en aardappelen kunnen hier perfect in verwerkt worden. Overschotjes van vlees hebben wij nooit en andere overschotten ook niet daar ik goed de hoeveelheden ken die hier opgegeten worden.
    # Conny
    donderdag 27 februari 2014 16:41
    Fruit dat te rijp geworden is voor zo te eten verwerk ik. Appels en peren worden appelmoes.
    Rijpe pruimen,kersen, nectarines, perzikken, kiwi's en druiven verwerk ik in confituur. Ik heb altijd aardbeien in de diepvries en zo maak ik soms verrassend lekkere confituur.
    # Noella C.
    donderdag 27 februari 2014 15:16
    Je kunt wat meer aardappelen koken en overschot 's anderdaags opbakken. Een restje kip, gestoofde paprika's of spagettisaus smaakt heel lekker tussen een omelet. En aardappelschillen of niet eetbare groentenafval geeff ik aan de kippetjes en die leggen op hun beurt dan weer lekkere eitjes!
    # leona De Schepper
    donderdag 27 februari 2014 8:45
    Overschotjes volgende dag, nagenieten. Of buurvrouw en schoonzus brengt kommetje rijstpap, of belt aan met een kommetje spagettiesaus heerlijk als je thuiskomt na een vergadering, soms ook soep op de stoep. Delen met mekaar wat we teveel hebben. Ruilhandel.
    Cocoskoekjes.2 eiwitten,geleidelijk 200gr suiker bijvoegen stijf kloppen, laatst 250gr gemalen cocosmeel tot men een vaste deeg bekomt,
    op bakplaat met behulp van twee kleine lepeltjes rotsjes vormen, en bakken op 150gr ongeveer 20min Smakelijk.
    # Vanbesien Jeanine
    donderdag 27 februari 2014 8:25
    Restjes?
    In een soepje kan je heel veel kwijt. Of een lekkere ovenschotel, een wokje.. er zijn zoveel manieren om een overschot aan groentjes (of vlees) te verwerken.
    Je kan beter voedingswaren (groenten) los kopen en iets duurder betalen dan voorverpakt per kilo's om het dan slecht te laten worden.
    # Ilse
    donderdag 27 februari 2014 8:06
    Appels die melig zijn, verwerken in een lekkere appelcake, met verse eitjes van de kippen, die er komen dankzij de restjes die de kippen al eens krijgen!
    # Hilde Van Goethem
    donderdag 27 februari 2014 7:42
    Van te rijpe bananen maken wij milkchake en overrijpe appelen verwerk ik in appeltaart of appelmoes. Met aardappelrestjes maak ik een salade ofwel bak ik ze. Eiwitten spaar ik bijeen in de diepvries. Brood dat niet meer vers is, toast ik. Zelden gooi ik eten weg.
    # Helena
    donderdag 27 februari 2014 7:30
    Overschotjes van warme gerechten doe ik in een bewaarpotje en laat die zo snel mogelijk afkoelen door het potje in koud water te plaatsen. De afgekoelde restjes worden binnen het uur in de koelkast geplaatst. Koude restjes worden onmiddellijk in een bewaardoos in de frigo geplaatst. De volgende dag worden die ofwel opnieuw (door en door) opgewarmd of de restjes worden verwerkt in een salade, een soepje of dienen als ingrediënt voor een ander gerechtje.
    # Magda
    donderdag 27 februari 2014 7:12
    Restjes gebakken kip snijd ik in stukjes en zet ik in de diepvries.
    Later worden ze gebruikt voor een nasi-goreng op mijn wijze.
    Fijngesneden ui eventjes laten bakken in de wok. Dan enkele wortelen, ook in fijne blokjes gesneden toevoegen. Fijngesneden courgette of prei toevoegen. Dan de ontdooide stukjes kip bijvoegen. Alles wat wokken. Gekookte rijst en een afzonderlijk gebakken omelet, in slierten gesneden toevoegen. Nog even op het vuur omroeren. De kleinkinderen zijn er verzot op, en ik vind het ook heel lekker. Ook restjes kalkoengebraad of varkensgebraad gebruik ik op deze wijze.
    # Op de beeck Godeliva
    donderdag 27 februari 2014 7:07
    restjes van frietjes worden de dag nadien opgebakken in olijfolie samen met wat ajuin en look wat paprika courgette wortel of andere groenten daarop wat geklutste eieren met peterselie en overschot van kaas lekker
    restjes van charcuterie aardappelen groenten worden verwerkt in een slaatje
    restjes van stamppot opbakken met spekblokjes en wat melk toevoegen heerlijk
    zo kan ik nog uren doorgaan wij gooien niks weg
    # Ingrid
    donderdag 27 februari 2014 7:00
    Nog twee zielige donkere bananen over die niemand nog wil?
    Maak er studentensoep van: stoof een dikke ui, de rijpe bananen erop (bruine plekjes eruit snijden natuurlijk) en een brikje tomatenpassata erover, beetje water, kruiden naar believen, even koken, mixen: lekker, goedkoop, snel, en die bananen hebben toch niet voor niets hun best gedaan om helemaal tot hier te raken.
    # Griet
    donderdag 27 februari 2014 6:59
    Overschotjes van pasta/rijst en koude groenten worden later verwerkt in een slaatje.
    Teveel aan eiwit vries ik in.
    Ovenschotels zijn ideaal om restjes in te verwerken.
    Nasi goreng en quiches zijn ook alternatieven om restjes in kwijt te geraken, net zoals een eenvoudige omelet.
    Restjes van verschillende dagen, staan op 1 dag samen op de menukaart.
    Oud brood wordt niet weggeworpen, maar kan je gebruiken voor verloren brood. Heb je ook nog oudere koffiekoeken? Dan kan je samen met je brood een lekkere broodpudding maken.
    Of maak een lekkere erwtensoep en maak van je oud brood korstjes om erbij te eten.
    Zanddeeg over? Maak er koekjes van...
    # Clara
    donderdag 27 februari 2014 6:49
    Voor ik ga boodschappen doen maak ik een lijstje wat er de komende dagen op het menu staat en koop alleen wat nodig is, zo blijven de restjes beperkt. Overschotjes vries ik in voor mijn kotstudent die daar heel blij mee is. Een ovenschotel maken is ook steeds lekker bv bloemkool, gehakt en een kaassaus en in de oven is heel lekker, spaghettisaus is goed voor een lasagne, teveel groenten een groentenlasagne, restjes vis een vispannetje, fruit een taart maken, eieren eiersla, appelen compote met wat vindingrijkheid wordt hier zelden iets weggegooid en dan geven we het nog aan onze kippen die ons lekkere eitjes in de plaats geven !
    # Wilma De Rijck
    donderdag 27 februari 2014 6:43
    Restjes van 'spaghetti bolognaise': u vult er een vuurvaste schaal mee of enkele kleine ovenpotjes, laag per laag, en laatst de kaas en eventueel een scheutje room of melk erover. Zo de oven in en je hebt al een hapje of voorgerechtje de volgende dag. Lekker!
    # vera dellafaille
    donderdag 27 februari 2014 6:39
    Een rode wijn die je niet goed smaakt, giet je niet weg, maar giet ze in een ijsblokjesbakje en gebruik de blokjes als marinade of om saus mee klaar te maken
    # Marie Ramael
    donderdag 27 februari 2014 6:29
    Restjes groenten (boontjes, broccoli, bloemkool, wortels ...), aardappelen, vlees worden bij verwerkt tot een soort tortilla. Alles wordt in kleine stukjes gesneden en lichtjes aangebakken in een diepe pan met wat olijfolie. Eventueel eerst een fijngesnipperd uitje stoven of een paar zoetzure uitjes of augurkjes toevoegen. Dit alles overgieten met een aantal los geklopte eitjes waarin wat gemalen kaas gemengd werd. Het aantal eieren hangt af van de hoeveelheid restjes en van je eigen smaak. Het geheel dan nog een paar minuten laten verder bakken tot de eieren klaar zijn. Wij eten er meestal nog een stukje (stok)brood bij.
    # Eva Theelen
    donderdag 27 februari 2014 6:24
    Ik plan wekelijks een overschotjesdag met een vast overschotjesmenu. Van alle overschotjes maak ik dan lekkere quiche of heerlijke pizza. Ik heb altijd bladerdeeg en eitjes in voorraad in mijn koelkast en pizzadeeg is snel gemaakt (of kan je ook kant en klaar kopen). Alle overschotjes bij elkaar en in de oven! Heel spaarzaam, heel lekker en heel gemakkelijk!!
    # Peggy
    donderdag 27 februari 2014 6:24
    Al m'n restjes gaan in potjes de vriezer in. Die zijn dan voor mijn vader die al 10 jaar alleen is en zich geweldig met alles kan redden in het huishouden, behalve koken is niet zo zijn ding. :)
    donderdag 27 februari 2014 6:16
    Ik herken mij volledig in de wijze van restjes te gebruiken, toch heb ik nog bijgeleerd.
    # Annelies
    donderdag 27 februari 2014 6:15
    Ikzelf ben de restafvalbak, ik eet al het eten op dat anderen zouden weggooien! Het is niet dat de vervaldatum verstreken is, dat het dan slecht is, meestal is het dan nog goed! Als alle mensen het zo zouden doen, dan zou de afvalberg al veel kleiner zijn! Het moest eens oorlog zijn, zou mijn bomma zeggen!
    # jeannine
    donderdag 27 februari 2014 5:59
    Iedere week een restjesdag organiseren lost veel op. Zo leer je ook smaken combineren. Zo kan iederéén ook een beetje zelf een lekker bord samenstellen en eventueel opwarmen als het nodig is.
    Veel smaken samen is best lekker.
    Iedere week een heel verrassende dag.
    # l de waele
    donderdag 27 februari 2014 5:58
    De restjes groenten vries ik altijd in, om bv de volgende keer in pureepatatjes te doen (broccolipatatjes), onze kleine man is er dol op.
    Teveel patatjes? De dag erna gebakken patatjes!
    Als er teveel warme maaltijd over is, in de vriezer stoppen en na een paar keer sparen kan je dan eens een 'klutskes eten dag' doen, lekker gemakkelijk! Eens opwarmen i.p.v. aan de potten te staan.
    Restjes verse groenten kan je ook makkelijk in soep of spaghettisaus verwerken.
    De echte restjes gaan dan naar Julia, Bernadette, Trezeke en Bezeke (rarara... de kippen!) en deze geven ons dan elke dag verse eitjes! win win situatie!
    Slim zijn in de keuken kan toch zo makkelijk zijn!
    # marleen
    donderdag 27 februari 2014 5:54
    Als ik een beetje gemalenkaas over heb dan bewaar ik die in de diepvries en bij het volgende gerecht kan die opgebruikt worden. ook in de zomer als ik veel eieren heb dan vries ik die in. Het makkelijkste is dat je weet wat je ermee wil maken, dan kan je de hoeveelheid klutsen, dat ontdooit gemakkelijker.
    # Inge Schutyser
    donderdag 27 februari 2014 5:51
    Je kan zoveel doen met restjes. Verwerken in een lunch-salade-pasta-omelet of eens een originele quiche mee bereiden. Je kan er ook met toevoeging van mayo of yoghurtdressing broodbeleg mee bereiden of aperitiefhapjes is ook wel leuk.
    # Greet
    donderdag 27 februari 2014 5:50
    Ik heb een 'administratieve' restjestip. Ik steek restjes in de diepvries en hou alles bij met (1) genummerde etiketten (zelf maken of in handel) en (2) een schrift.
    In de schrift komt de numerieke lijst en op het (diepvries)potje met het restje komt het etiket met het nummer.
    Voorbeeld:
    ...
    44. restje gebakken kip 100 g
    45. groetensoep
    46. pasta voor 1 persoon
    ...
    Echt handig hoor!

    donderdag 27 februari 2014 5:26
    Ik tracht iedere middag vers te koken, en 's avonds de ovenschot, desnoods met een boterham erbij. Mijn man is een zeer goede pannenlikker, het smaakt hem altijd.... Desnoods deelt zijn hondje ook een beetje mee.
    # Noella Everaert
    donderdag 27 februari 2014 4:52
    Een restjesdag is ideaal voor een nieuw verhaal in je kookpot: een boerenomelet of quiche, alles kan.
    # Helena
    donderdag 27 februari 2014 4:47
    Restjes pasta en rijst gaan in afgewogen porties in de diepvries.
    Ik gebruik ze om van een basissoep een maaltijdsoep te maken met eventueel een restje (snij-)vlees.
    Of anders maak ik er een salade van met een overschotje vlees en (blik-)groenten.
    # roza
    donderdag 27 februari 2014 3:51
    Met overschot van vlees en groenten maak ik volgende dag wok of pizza en als er fruit te veel is een lekkere fruitcocktail dat vind iedereen lekker.
    # Silke
    donderdag 27 februari 2014 3:47
    Elke week houden we een kliekjesdag. Met de overschot van onze groentjes maken we lekkere soep want in soep kan alles! Op zondagmorgen eten we gezellig wentelteefjes met het oude brood van de week voordien. Broodpudding kan ook met bijvoorbeeld appels die niet meer zo fris zijn...
    # Sharon
    donderdag 27 februari 2014 3:30
    Met 2 hondjes en 5 kippen gaat er nooit niets verloren!!
    # marleen
    donderdag 27 februari 2014 3:02
    De dag na een familiebarbecue maak ik bbq-soep van al de minder frisse groenten, de naam doet herinneringen oproepen over de dag voordien en zo smaakt de soep eens zo lekker.
    # Corinne
    donderdag 27 februari 2014 2:38
    Van overschotjes gebraden kip maak ik kipsla of vol-au-vent als er genoeg is.
    Als er schnitzels over zijn, gebruik ik die in een slaatje of op een broodje, hetzelfde met bouletjes.
    Als ik advocaat gemaakt heb, maak ik van de overschotten eiwit meringue.
    # Diane Wuyts
    donderdag 27 februari 2014 1:24
    Als ik een overschotje van groentjes heb, voeg ik er een bouillonblokje en water aan toe en heb ik lekkere soep.
    # Annemie
    donderdag 27 februari 2014 0:37
    Restjes, hoe klein ook, gaan in de diepvriezer en als ik eens geen zin heb om te koken, creëer ik een 'fijnproeversbord'.
    # Lut Daans
    donderdag 27 februari 2014 0:20
    Een restje wijn kan je invriezen in mini potjes of in ijsblokjes om later toe te voegen aan een saus.
    # Lut Daans
    donderdag 27 februari 2014 0:10
    Restjes brood of pistolets te veel. Laten uitdrogen, door de keukenrobot, fijn hakken en je hebt zelfgemaakt broodkruim of paneermeel. Ideaal om aan gehakt toe te voegen voor vleesballetjes.

    Rijst over, uitje, wortel en andere groenten naar keuze, even opbakken in wat olie en je hebt een lekkere gebakken rijstschotel.
    # Noah
    donderdag 27 februari 2014 0:04
    Koekjesresten (hoe groot of hoe klein t pakje koeken is tis niet altijd op) gingen vroeger in een doosje in de koekenkast maar na een maand of zo zaten die koekjes er nog in en vlogen alsnog in de vuilbak. Nu gebruik ik een doos met een doorzichtig deksel, zo zie je wat er in de doos zit en geraken de koekjesrestjes toch op! Doosjes met een doorzichtig deksel of zijkant zijn ideaal voor restjes!
    # Gerda Van Durme
    woensdag 26 februari 2014 23:13
    Als ik een of enkele overrijpe bananen heb en appelen die niet opgeraken, maak ik currysaus.
    Ajuin stoven, banaan in stukjes en appel in stukjes meestoven. Currypoeder overstrooien (of currypasta), even laten meestoven en dan sojaroom toevoegen. Alles mixen tot een gladde saus.
    Soms dien ik op met rijst en ananas (en kip) en dan doe ik ook nog wat ananassap bij de saus.
    # Labis Anne
    woensdag 26 februari 2014 23:09
    Met de overgebleven broodresten maken wij telkens broodpudding.
    woensdag 26 februari 2014 22:47
    Overschot van pesto kan je invriezen in ijsblokjesvormpjes. Eens ze goed bevroren zijn kan je ze in een diepvriesdoos of -zakje doen. Gewoon uithalen wat je nodig hebt om een pastasaus of (paprika)soep af te werken....
    # De Langhe Lydia
    woensdag 26 februari 2014 22:46
    Met de overschot van de gebakken kip, alles fijnsnijden en kipsalade maken.
    # coppens filip
    woensdag 26 februari 2014 22:38
    Wij hebben kippen een varken en een hond, zelden dat hier restjes worden weg gesmeten.
    # lieve
    woensdag 26 februari 2014 22:37
    Van restje broccoli, bloemkool, wortelen, witte kool, groen kool maak ik de andere dag stoemp, wat aardappelen schillen en groentjes terug wat opwarmen wat boter en melk en kruiden bij de gekookte aardappelen en alles goed ondereen mengen (stoempen). Heerlijk!!!
    # kathy
    woensdag 26 februari 2014 22:32
    Schoonouders wonen bij ons, wat er 's avonds overblijft, eet den bompa 's middags op. ;-)
    # Cathy Lindekens
    woensdag 26 februari 2014 22:20
    Je kan bijna alles verwerken in een pizza. Zo is hij trouwens ook ontstaan: om alle kliekjes weg te werken.

    Dus bij veel groentjes, vis, vlees en kaas overschotjes: pizza-avond!
    # leentje
    woensdag 26 februari 2014 22:13
    Alle restjes worden bewaard in de koelkast.
    1 of 2 keer per week is het ' restjesdag ' en dan wordt de overschot opgegeten
    # Freya Raemaekers
    woensdag 26 februari 2014 22:02
    Wij houden elke week een overschotjesdag waarop we de restjes opeten. Het oud brood van het appartementsblok wordt bij ons verzameld om aan de vogels te geven en als er dan nog over is maak ik er broodpudding of gewonnen brood van (heel lekker!).
    # Hardeman Evelyn
    woensdag 26 februari 2014 21:57
    Wij houden elke week een restjesdag. Op die dag eten we alle restjes op ipv iets nieuws te koken.
    # DE PAUW Gerarda
    woensdag 26 februari 2014 21:01
    Eten weggooien,dat is echt niet nodig !
    Ikzelf gooi bijna niks weg, oud brood eten we de dag nadien als toast of bij de soep. Rest van groeten gebruik ik voor soep van te maken,leuk elke keer andere soep !Rest van fruit,daar maak ik confituur van.
    Als er dan toch iets niet meer te gebruiken is,gaat het naar de kippen, weet dat die nogal blij zijn want dit is niet zo vaak en ik krijg er nog lekkere eitjes voor in de plaats
    # Nagels
    woensdag 26 februari 2014 20:42
    Alle restjes gaan de koelkast in & 1 dag per week zien we wat we ermee kunnen. Zijn het veel verschillende groenten dan word het een wok, als het er enkele zijn dan word het soep, enzovoort :)
    # guissart
    woensdag 26 februari 2014 20:34
    Een menu van de week-lijstje maken kan helpen om niet teveel te kopen.
    Met restje van fruit maak ik confituur of fruitsap.
    Met restje van brood, boding.
    Met restjes van groenten, soep.
    woensdag 26 februari 2014 20:33
    * hou vb in het weekend of de vrijdagavond een restjesavond
    * geef restjes aan je familie, vrienden of buren en je maakt er hen zo heel blij mee (zo geef ik elke vrijdag het restje spaghettisaus aan mijn oma te weinig voor 2 personen en ik maak er mijn oma super blij mee)
    * bij een overschot aan groenten kan je er soep van maken

    # vanden eynde bjorn
    woensdag 26 februari 2014 20:20
    Wij gooien niets in de vuilnisbak. Wij eten meestal alles op wat gemaakt wordt. Als ik het nog kan gebruiken de dag nadien zet ik het in de ijskast en anders geven we het aan de kippen en krijgen we lekkere eitjes in de plaats!
    # Van Criekinge Julienne
    woensdag 26 februari 2014 20:16
    Al wat er over is van de dag daarvoor maak ik klaar in mijn pan met een eitje erover gebakken en dat is best lekker.
    # Elke
    woensdag 26 februari 2014 20:10
    Oud brood gebruik ik om broodpudding van te maken. Hou een gft-bakje bij. Wanneer je dit gaat legen op de composthoop, merk je pas hoeveel je weg gooit!
    # De Hondt Ingrid
    woensdag 26 februari 2014 20:06
    Restjes gaan niet verloren bij mij. Ofwel stop ik ze in de diepvriezer, ofwel verwerk ik ze de komende dagen.
    Zo maak ik van brood lekkere wentelteefjes, of een broodpudding, of ik steek het in de broodrooster, overschot van groenten gebruik ik in de soep, of in een ovengerecht of in spaghettisaus of bij een pastamaaltijd, de overschot van aardappelen kan je de dag nadien perfect opbakken of een aardappelslaatje mee maken, met kip maak je vb een slaatje of ragout. Er zijn zoveel mogelijkheden om restjes te gebruiken en ik vind het zo erg dat er voeding wordt weggegooid.
    # Eva
    woensdag 26 februari 2014 19:48
    Voor we naar de winkel gaan plannen we wat we die week zullen eten. Zo kun je bijvoorbeeld plannen om twee keer bloemkool te eten zodat je de rest niet moet weggooien.
    # tine
    woensdag 26 februari 2014 19:48
    Restjes oud brood, koekjes die blijven liggen of een stukje chocolade (vb met nootjes), een restje confituur of een bodempje likeur: wel hiervan maak ik broodpudding. Steeds iets anders en altijd lekker.
    # Monique Rivière
    woensdag 26 februari 2014 19:44
    Broodkorstjes voor in de soep of in een salade maak ik van oud brood.
    # Christine Claeys
    woensdag 26 februari 2014 19:22
    Ik laat geen resten verloren gaan! Ik diepvries al mijn resten! Overschotjes van groenten gebruik ik om soep te maken! Is het de moeite, dan gaat het in een doos, en is dit eten voor 1 persoon! Resten van brood = opsparen in diepvries voor broodpudding!
    # Wendy
    woensdag 26 februari 2014 19:11
    Broodpudding maken van overschotjes brood of toast of croque monsieur.
    Dag na gekookte aardappelen => overschot gebakken aardappelen.
    # Bosmans Wim
    woensdag 26 februari 2014 18:40
    Groenten-overschotjes met gehakt en wat tomatensaus in een kookpot, laten garen, daarna in een ovenschotel met een laagje puree en chapelure erop, even in de oven... en de Shepherd's pie van kliekjes is klaar... :-)
    # Huysentruyt Veronique
    woensdag 26 februari 2014 18:35
    Brood geef ik aan de vogeltjes. Restjes groenten maak ik soep mee. Als er eten over is 's avonds verwarm ik het 's anderendaags 's middags in de microgolf. Vlees vries ik in en haal maar juist voldoende uit dat ik nodig heb. Ik beperk me ook bij de boodschappen, koop niet te veel, ga liever eens meer naar de winkel dan dat ik iets moet weggooien.
    # Kokken
    woensdag 26 februari 2014 18:12
    Ik gooi nooit restjes weg. Ik vries deze steeds in en bij een onverwachts bezoek kan ik vlug verschillende hapjes op tafel toveren.
    # Vera Pluym
    woensdag 26 februari 2014 18:05
    Wij kopen net zoveel als we opeten, grote hoeveelheden gaan de diepvriezer in, overschot van brood (heel weinig) is voor de hond of de vissen of de eenden in het park.
    # Van Dyck Michèle
    woensdag 26 februari 2014 18:03
    Een winkellijstje maken kan helpen om niet teveel te kopen.
    Wij hebben elke week een restjesdag, met de restjes van de week. Maak daarbij wat extra verse groentjes om er een nieuwe touch aan te geven.
    # Irma De Backer
    woensdag 26 februari 2014 17:56
    Teveel aardappelen gekookt: meng deze met mayonaise, zilveruitjes, bieslook en je hebt een lekker salaatje voor op de boterham.
    # wangermez
    woensdag 26 februari 2014 17:53
    Met de restjes uit de keuken maak ik steeds een lekkere quiche klaar, je kan zo variëren en je hebt zoveel mogelijkheden. Een quiche smaakt altijd!!
    # isabelle
    woensdag 26 februari 2014 17:37
    Elk restje in de frigo bewaren en dan een kliekjesdag inlassen... Je komt tot verrassende maaltijden...
    # simon
    woensdag 26 februari 2014 17:04
    Als het brood oud en hard is, kan je het weer zo goed als nieuw maken door het even op te warmen in een microgolf of oven.
    # Isabelle delaplace
    woensdag 26 februari 2014 17:01
    Voeding neemt een hele hap uit het gezinsbudget, restjes zijn dus waardevol! Tip: bepaal een budget per persoon per warme maaltijd (bijv 2 euro) en probeer je daaraan te houden, niet altijd makkelijk maar door restjes te bewaren en bijv eens een kliekjesdag te houden lukt dat perfect! 2 euro lijkt weinig maar doe dat eens maal 5 per dag, en dan die 10 maal 30 op een maand! En dat is nog maar enkel de warme maaltijd! Restjes zijn dus waardevol!
    # feyaerts christel
    woensdag 26 februari 2014 16:40
    Als ik overschotjes van groenten heb of groenten die niet meer al te fris zijn dan maak ik er een lekkere soep van.
    Restjes gebakken kip gebruik ik de dag nadien in een wokschotel.
    Te rijp fruit daar maak ik compote van.
    Eigenlijk zijn er heel veel combinaties mogelijk en is alles herbruikbaar. Natuurlijk mag je wel niet wachten tot het rot of bedorven is....
    # ML Vandegaer
    woensdag 26 februari 2014 15:52
    Bij recepten waarbij enkel het eigeel gebruikt wordt, gooi ik nooit het wit van ei weg. Ik vries dit in tot ik er genoeg heb (minstens 4) en maak er dan een eiwitomelet van.... hmmm... Lekker op de boterham, maar ook heerlijk op spinazie!



    # prinsen
    woensdag 26 februari 2014 15:03
    Spaghetti vandaag, dus morgen croque bolognaise. Overschot van de spaghetti is dus voor croque bolognaise met spagettisaus.